Házasságai

Amritavalli és Saundaravalli Visnu két húga voltak, akik az Ő harmadik szeméből születtek. Ők halhatatlan szeretetet fejlesztettek ki magukban Skanda iránt és komoly erőfeszítéseket tettek megszerezhessék Őt, mint férjüket. Skanda utasítására, Amritavalli, mint Devayanai született meg, Indra egyik mennyei testőrének lányaként, Svargában (egyik mennyei birodalom, a szent Méru-hegy felett).

Saundaravalli pedig felvette Valli alakját, aki Nambiradzsa, egy vadász védelme alatt született meg, Kanchipooram környékén. „Valli” egy kifejezés, melyet a szanszkrit „Lavalli”-szóból vettek át és egy fajta kúszónövényt jelent. Minthogy a vadász a lányt, még csecsemő korában, kúszónövények védelmében találta meg, a Valli nevet adta neki.

Amikor véget ért a Szurapadma elleni háború, a dévák nagyon boldogok voltak. Ebben a felindultságban, Indra megkérte Skandát, hogy vegye el Devayanait házastársul. Az isteni házasságot Madurai mellett tartották, Tirupparankundram-nál, Párvatí és Síva jelenlétében. Ezt Amaravati újrakoronázása kísérte, melyet Indra tett meg és a dévák is visszanyerték erejüket, eredeti pozíciójukat. Skanda új otthonának Skandagirit tette meg, aztán folytatta útját Tiruttani felé, Chennai mellett, ahol Valli őrizte az árpaföldeket. Sorozatos játékos szerelmi csínytevések után, melyben a bátyja, Vigeshwara is segédkezett, Skanda elvette Vallit is.

Jayanta, Indra fia kíváncsian érdeklődött Brihaspatitól, hogy a déváknak miért kellett annyira hosszasan szenvedniük. A Devaguru így válaszolt: „A karma útjai kifürkészhetetlenek.” Elmesélte, hogy a dévák egy nagyon súlyos bűnt követtek el, amikor résztvettek Daksa yagnáján, melyet Havirbhaga ajánlott fel, de Síva nem lett meghívva rá. Virabhadra és Bhadrakali elpusztították a jagnát és ezért kellett szenvedniük a déváknak. Tehát ezért kellett ennyit szenvedniük a déváknak olyan hosszú időn keresztül, hogy visszaálljon az egyensúly a karma gyümölcse miatt, amit ez okozott.

A Skanda Puranam még tartalmaz rengeteg lelkesítő imát is, benne a Síva Szahaszramam-ot is. A Srí Rudramot is hosszan magyarázzák benne, gyönyörű versekben. A vidhuti és a rudraksham nagyságáról is hosszú történeteken át írnak. Szintén hosszan értekeznek a bhaktiról és az élet értékeiről. Amikor Veerabahu legyőzte az addig legyőzhetetlen Bhanukopát, Skanda hatalmas áldásban részesítette őt. „Kérlek, ne adj nekem akkora elismeréseket, mint Brahmának vagy Visnunak! Inkább adj nekem rendíthetetlen és örök bhaktit a te lótuszlábaid felé!”

Tirupparamkundramnál tanította Shivagnyanától kezdve Parasara-bölcs hat fiát, Vyasa Bhagawan bátyját. Devayanai, Skanda hitvese pedig az iccha shaktit (akaraterő) jelképezi, míg Valli a kriya shaktit (tetterő). Skanda Shakti-fegyvere a gnyana shaktit (az örök tudás ereje) reprezentálja.

Délen, ahol Skandában különösen odaadóan hisznek, a bhakták rendszeresen betartják a vratát (fogadalomtétel), upavasá-t (böjt), stb. Sukla Paksha Sahti, a Krittika-csillagok napján és pénteken. Sőt, egy különös áhítattal teszik felajánlásaikat Vaisakha Vshakham-kor (Skanda születésnapja), Ashadha Krittika-kor, Ashvina Sahti-kor (mely Skanda Shasthiként is ismert, a nap, amelyen Surapadma démont megölte Skanda), Pausa Krittikán és Phalguni Uthiraphalguni-kor (amikor Devayanaival és Vallival való házasságát ünnepeljük).

Számos hívő viszi vállán a „kavadi”-t a templomba, mely tejet és illatos vizet is tartalmaz. Olyan vallási énekeket énekelnek, mint a Tiruppugazh és a Shasti Kavasam, közben közösségi imát ajánlanak fel. Megannyi homam-ot (tűzáldozat) és pooja-t (szertartás) ajánlanak fel Skandának, Devayanainak és Vallinak, közben a Védikus Srí Rudhram-ot, a Chamakam-ot és a Durgasukhtam-ot kántálják folyamatosan és vallásos beszédeket, megbeszéléseket is tartanak közben.

Mint ahogyan a részletekben eltérések mutatkoznak a különböző hagyományok között Skandáról, a fő cél nem a történeti valóság feltárása, így az összes változat valósnak tekinthető. Bhagawan liláinak (isteni színjátékainak) különböző változatát élvezhetjük mindenben és az összesből spirituális hasznot nyerhetünk ki. Hasonló elbeszéléseket – mint a Parikshit, Vritra története, stb. – találhatunk más írásokban is, úgymint a Srimat Bhagawan-ban vagy a Devi Bhagawatam-ban is. Isten útjai kifürkészhetetlenek egy egyszerű halandó számára. A különböző leírt események azt mutatják, hogy a Puránákban leírtak bármelyik kalpában (korban) megtörténhettek. A hajdani risik (bölcsek, tudók) látták meg ezeket, belső látásukkal és jegyezték le az utókor hasznára.

Legyen Skanda áldása mindig velünk!

VALLI DEVAYANAI SKANDA SMARANAM – JAYA JAYA SUBRAHMANYAM!