Első rész:
Íme, a Kandha Puranam röviden és tömören, mely Kanchi városában, Kacchiyappa Shivachariyar Kandha Puranam-ján alapul.
A történet:
Volt egyszer egy lányka, akit Maayaa-nak hívtak. Ő az asura-knak nevezett, természetfeletti erőkkel rendelkező emberek kasztjából származott, aki szintén számos ilyen képességet fejlesztett ki magában. Egy nap elment egy nagyon nagy hatalmú rishi-hez, hogy hódolatát fejezze ki neki. Vele maradt és szolgálta őt mindaddig, amíg a rishi aszketikus gyakorlatait és vezeklését végezte.
Ez a nagy rishi arról biztosította a lányt, hogy bármilyen áldást képes neki megadni, amire csak szüksége van. A ravasz Maayaa ekkor azt kérte tőle, hogy legyen gyermekei apja, akik még erősebbek lesznek nála. A rishi teljesítette kívánságát és így született meg Soorapadma, Singamukkan, Tharakan majd egy lány, akit Ajumukhi-nak hívtak és még sokan mások. Azok bizarr formákat, alakokat és méreteket öltöttek.
Maaya gyermekeinek rendkívül erőteljes mantra-kat tanított és arra buzdította őket, hogy olyan áldozati szertartásokat végezzenek, amelyekhez semmi nem fogható. Ők így tettek és az Úr Shiva rengeteg áldásában részesültek, hatalmas erőt nyerve. Sooran azonban mindezek mellé kért egy újabb áldást: hogy legyőzhetetlenné váljon és ő legyen mind az 1008 univerzum korlátlan ura, hogy senki ne árthasson neki. Ha azonban még is meg kell halnia, akkor az egyedül az Úr Shiva erejétől lehessen. Ezt elnyerve hatalmas tombolásba kezdtek és fivéreit mindet eljuttatta az univerzum összes sarkába.
Elfoglalták a Deeva Lokam-ot is és a Deva-k mind az ő szolgáivá váltak. Egyedül Indra, a Deva-k ura tudott megmenekülni tőle, feleségét is ott hagyva, Síva fia és seregének vezető, Saastha-Aiyanaar őrizetére bízva.
Indra pedig egy nagyon kicsi (sukshma) formáját vette fel és egy lótuszvirág rostjainak szálai között bújt meg. Mineközben az Úr Shiva-hoz fohászkodott, szabadulást kérve.
Sooran hosszadalmasan és diadalmasan uralkodott, kegyetlensége lassan tűrhetetlenné vált. Végül a Deva-k arra kérték Shiva-t, hogy pusztítsa el. Sooran azonban Shiva nagyon odaadó híve volt, ráadásul megtörhetetlen áldásban részesítette őt, így tehát nem pusztíthatta el saját hívét.
Akkor hát...ki az, aki elpusztíthatja Sooran-t?
Shiva ereje!
Ez az!
Shiva ereje pedig nem más, mint maga Shiva fia, Akinek e miatt kellene inkarnálódnia!
De Shiva mély meditációban volt. Vajon Kin meditálhat ilyen mélyen?
Abban az állapotban azonban nem volt rá lehetőség, hogy fiút nemzzen házastársának, Parvati-nak. A Deva-k tehát Manmathan-ot kérték arra, hogy lője meg Shiva-t szerelemkeltő nyilával, hogy szerelmes vágyra keltse Őt, mellyel Parvati-nak gyermeket nemzhetne. Manmathan félt, de a Deva-k arra buzdították, hogy ezt mindenképpen meg kell tennie.
Odament, meglátta, de legyőzetett. Shiva harmadik szeme az utolsó pillanatban kinyílt résnyire. Egy nagyon kis szikra repült el Manmathan-nál. Manmathan pedig Shiva-nak ettől a kicsiny szikrájától is hamukupaccá égett. Rathi Devi, Manmathan felesége sírva könyörgött Shiva-nak, hogy változtassa őt vissza, Shiva pedig újra láthatóvá tette, de csak Rathi Devi számára.
Shiva azonban tudott a Deva-k helyzetéről és kívánságáról, így újra kinyitotta harmadik szemét. Az Égi Tűz hat rendkívül fényes és forró szikrája ugrott ki belőle. A Tűz Istenét, Agni-t utasította, hogy viselje el és fogja meg. De Agni nem volt rá képes.
Vaayu-val, a Szél Istenével elvitte a Ganga-hoz és belehelyezték. Gangga Devi pedig egy gyönyörű tóhoz vitte a Himalájába, a Saravana Poygai-hoz. A szikrák elfoglaltak hat lótuszvirágot, melyeken hat gyönyörű csecsemővé változtak át.
A Karthikai Mathar nevű Hat Mennyei Szűzre lett bízva a hat csecsemő, hogy gondozzák és ápolják őket. Egy idő múlva Shiva feleségével, Parvati-val együtt jött. Parvati összefogta a csecsemőket és átölelte őket. A hat külön gyereket úgy megszorította, hogy egyetlen gyerek formájába tömörültek, hat fejjel és tizenkét karral. Közben a bokalánc, melyet Parvati viselt, szétesett és a benne lévő kilenc drágakő széthullott. A kilenc drágakőből kilenc harcos emelkedett ki. Ők lettek a Nava Viirar, akiket Muruga öccseinek és harcosainak tekintettek. Ezek közül a legidősebbet Veera Bahu-nak hívják, a többiek nevei is mind Veera-val kezdődik. Muruga néhány neve a történetnek ebből a részéből származik.
Kandhan – mivel a hat kisbaba eggyé integrálódott;
Kaarthikeyan – a Karthikai Penkal- ok nevelték fel;
Shanmukhan vagy Arumukhan – hatarcú;
Gaangeyan – Gaanga által született;
Shiva Kumaraan vagy Shiva Balan – Shiva fia. Habár Ganesha is Shiva fia, de ezt a nevet inkább Muruga-nak tualjdonítják.
A Kandha Puranam részletesen leírja Muruga felnövését, gyerekként és fiúként. Tartalmaz egy érdekes esetet is. A gyermek Muruga egy labdával játszik, a Meeru-hegység csúcsait használta labdának. Ez Indra-t a Mennyei Létezők Urát nagyon bosszantotta. Megpróbálta megállítani Muruga-t, de végül elvesztette a küzdelmet. Így aztán megadta Magát Muruga-nak.
Muruga megmutatta Indra-nak és az Ő Deva-inak az Ő „Vishwa Rupa Darisanam”-ját (az Egyetemes Isteni Formáját), majd „Shanmuka Rupam”-ját (Hatarcú Formáját) is. Ebből, Shiva és Parvati áldásával egy óriási, gyönyörű szép várost emelt fel, melyet Skandha Giri-nek neveztek el és Muruga lakóhelyébe épült bele.
Aztán Muruga-t kenték fel, mint „Deva Senaapati”, azaz a Deva-k Hadseregének Mennyei Vezetőjének. Csakúgy, mint Shiva-nak a Kailash az otthona, Vishnu-nak is – Paarkadal és Sri Vaikuntham, Ganesha-nak pedig az Aanandha Lokam. Rajarajeshwary-nak pedig Sri Nagaram. Muruga lakóhelye pedig Skandha Giri lett, de mint mondják, minden hegység és bérc az Övé.
Egyszer Narada rishi tűzáldozatot, azaz yagya-t mutatott be. A szent tűzből ekkor egy megvadult kos (ram) ugrott ki, ami végigtombolt az egész világon. Senki sem bírta megállítani. Végezetül a deva-k menedéket vettek Muruga-nál és arra kérték, hogy szelídítse meg a vad kost. Muruga Veera Bahu-t küldte, hogy Elé hozza. Veera Bahu elfogta és a szarvainál fogva Muruga-hoz húzta. A ram-ot megszelídítette és később Muruga hátasállata lett.
A páva előtt ugyanis a ram, a kos volt a hátasállata. A ram-ot Muruga-val és Agni-val is azonosítják, több szempontból is. Mindkettőjük zodiákus jele a Kos, azaz a Ram. A Karthikai-csillagkép – a Plejádok – egyébiránt úgy is ismert, hogy Agni Natchaththiram. Ez a csillagkép pedig közvetlenül Muruga-hoz kapcsolódik. A Ram pedig Agni hátasállata is. A páva és a kos mellett, Muruga-nak van egy harmadik hátasállata is, az elefánt, melynek neve Pinimugam.
A következő történet pedig Brahma-hoz kapcsolódik. Egyszer Brahma, a Teremtő a Trimurthi-trilógiából, jött meglátogatni Shiva-t a Kailaayam-ban. Muruga éppen ott játszott. Mielőtt Brahma belépett volna a kapun, Muruga meglátta Őt. Brahma nem foglalkozott Vele, gondolván, hogy ez csak egy gyerek. Amikor Brahma már visszafelé jött Shiva-tól, újra figyelmen kívül hagyta Muruga-t. Muruga ekkor megszólította Brahma-t, hogy megkérdezze, ki is Ő. Brahma gőgösen választolta Neki, hogy Ő Brahma. Muruga megkérdezte, hogy mi az Ő feladata. Brahma fennhéjazón elmondta, hogy az Ő feladata megteremteni a Deva-kat, az embereket, stb., hogy senki nem képes megteremteni az Univerzumot, egyedül Ő. „Én tudom mind a 18 Vidya-t. Magam vagyok a Vidh, a Tudás megszemélyesítője.”
Muruga ekkor el kezdte részletesebben faggatni és ezt kérdezte: „A 18 Vidya között az első a Rig Veda. Mennyi padham-ot tartalmaz ez? Egy ilyen idős embernek, mint Te, igazán el kellene tudnia igazítania egy ilyen kis fiatalt, mint én.”
Brahma el kezdte recitálni a Rig Veda-t a legelejétől. A Pranavam-mal kezdte. Amikor az OM szótagjához ért, Baala Murugan biccentett egyet a fejével és megállította Brahma-t: „Anélkül, hogy bármilyen kétség is támadna a fejünkben, kérlek, magyarázd el gyorsan az OM jelentését!” - Brahma ezt válaszolta: „Én magam vagyok a Pranavam jelentése.”
Ezt a szentségtörést hallva, Veera Bahu, Baala Murugan öccse és társa dühbe gurult, majd ökölbe szorított a kézzel ütni kezdte Brahma fejét minden irányból. Ütései visszhangzottak a térben.
Ezek után Veera Bahu bebörtönözte Brahma-t, Kandha Giri börtönébe. Brahma így nem tudta teljesíteni a feladatát, ugyanakkor a Teremtésnek folytatódnia kellett. Ezt az alkotó funckiót maga Muruga vette át. Átvette még Tőle a japamaalai-t, vagyis a rózsafüzért és a kamandalu-t, azaz aszkéta-csészét is, melyeket Brahma tart mindig a kezeiben. Ebben a formában Muruga úgy ismert, mint Brahma Saastha.
Kandha Giri tehát Muruga lakóhelye ugyanúgy, mint Shiva-nak a Kailaasam vagy mint Devi-nek Sri Puram, Vishnu-nak pedig Sri Vaikuntham, Vinaayagar-nak pedig Aanandhalokham.
Az összes Deva, rishi és még sokan mások imádkoztak Shiva-hoz, hogy avatkozzon közbe és szabadítsa ki Brahma-t. Shiva Nandi-t, a Bikát küldte (Shiva hátasállata), hogy megoldja ezt a problémát, de visszaküldték onnan. Végül Shiva maga ment Muruga-hoz és könyörgött Neki, hogy engedje el.
Brahmasastha:
Ezek után Shivan kérdőre vonta Murugan-t, hogy miért börtönözte be Brahma-t. Murugan azt válaszolta, azért, mert Brahma azt állította magáról, hogy Ő minden tudás megtestesítője, arra a kérdésre pedig, hogy Pranavam jelentése, Brahma nem tudta a választ. Ezért börtönözte be.
Shivan ekkor azt kérte Murugan-tól, hogy a Deva-k jelenlétében, Ő magyarázza el a Pranavam jelentését, mely a legőrzöttebb titok. Ezt azonban nem lehet nyilvánosan feltárni, csak Tanítói és tanítványi, azaz Guru-Shishya viszonylatban. Ezt a szabályt maga az Úr Shiva alkotta meg, melyet tilos megszegni.
Shivan arra kérte Murugan-t, hogy akkor súgja meg a fülébe. Murugan ekkor elmondta a jelentését, az Upadesham módja szerint (ahogyan Guru mondja el tanítványának). Ebben a formában Murugan neve Shivaguru, Shivagurunathan, Thagappan Swami, Guruswami, Gurunathan, Kumara Guru, Guru Guhan, Parama Guru vagy Skanda Guru.
Miután Murugan feltárta a Pranavam jelentését Shivan-nak, Shiva elmagyarázta a Subrahmanyan és Parvati közötti viszony valódi természetét, valamint a jelentőségét Muruga sok-sok nevének jelentőségét – Skandhan, Arumughan, Karthikeyan, Paarvatinaandhanan, Agnibhu, Guhan, Saravanan, Subrahmanyan, Mahaaseenan, Gaangeyan, Seenani, stb., mintha csak egyik gyertya adta volna át fényét a másiknak, Murugan-nak, Shiva-tól.
Muruga Shiva harmadik szeméből kipattant hat szikrából jött létre. Ez azonban nem jelenti azt, hogy csak azért, mert Shiva-ból jött létre, Ő kevesebb lenne Nála, azaz, hogy Muruga Shiva „csökkentebb értékű kivonata” volna csak. Egyikőjük és másikuk is Végtelenül Teljes. Mely marad ezt követően, az is Végtelenül Teljes.
Ez az, melyet az Isopanishad is mond:
OM Purnamadah Purnamidam
Purnat Purnamudachyate
Purnasya Purnamadaya
Purnameva Avanishyate
OM Shanti, Shanti, Shanti Hi.