Skanda-Muruga hat arca

2014.11.20 21:27

Skanda-Murugan hat arca

 

3 fej a Trisirasnak, 4 fej Brahmának, 5 Sívának, 6 Skandának, 10 Rávanának, 1000 Istennek – miért?

 

A Purushasuktam a leghíresebb védikus himnuszok egyike. A Rigvédák világában, a legídősebb írások Tizedik Mandalájában szerepel. Ezeket kántálják majdcsak minden templomban és házi szertartásnál mindennap. Az ortodox hinduk, akik tanulták a Védákat, szintén mindennap ezt recitálják. Az első verszakok Isten mindenütt jelenlevéséről és mindenhatóságáról szólnak.

A Purusha (a Legfelsőbb Önvaló), melynek több ezer feje, több ezer szeme van, Akinek több ezer lábnyoma borítja a Föld minden pontját és az egész űrben tíz irányban áll. Mindez egyedül a Purusha. Mindez, mi mindig is volt és mindig is lesz. És Ő a Halhatatlanság Ura, aki étekkel növekszik.”

Röviden, Ő a mindent átható. Ő volt és mindig is lesz. Ő a halhatatlanság adója. Isten kozmikus formában vetítődik ki.

 

Brahmá négy arca:

Brahmá az univerzum Teremtője, az istenek és emberek atyja és Ő a Bölcsesség Ura is, Kinek négy fejéből a Védák erednek. Brahmát a hindu szentháromság első tagjaként dicsőítik. Négy fejjel vagy arccal ábrázolják, négy karral, melynek egyikében egy jogar, a másikban egy akshamala (rózsafüzér), a harmadikban a Védák, a negyedikben pedig egy íj. Négy arca a négy Védát jelképezi: a Rig, Yajur, Sama és Atharvana.

A mitológia szerint Brahmának eredetileg öt feje volt, de az ötödiket elveszítette. Prajapathinak és Pritamahának is nevezik Őt. Egy gyönyörű lányt, Satarupát teremtette meg és beleszerelmesedett. Amikor a lány körbejárta Őt, mindig felé fordult és így nőtt minden irányban egy-egy feje Brahmának. Amikor lánya a mennybe ment, egy ötödik feje nőtt Brahmának, mely csak Satarupát nézte. Ezt az ötödik fejet Síva harmadik szeme égette ki Brahmából, amiért tiszteletlenül beszélt Vele egyszer.

 

Síva öt arca:

Síva számtalan formával rendelkezik és Ő a formanélküli linga is. Öt arcáról írnak a Védák és Agamák is. Ez az öt arc: Satyojata, Vamadeva, Agora, Tatpurusha és Isana. Az öt fej/arc jelképezi az öt elemet és az öt érzéket. Az ötarcú Sívát Panchanana Sivának nevezik, ahogyan a himnuszokban áll. Négy arca a négy égtáj felé néz, az ötödik pedig az Eget figyeli. Mindegyiknek külön színeket és tetteket tulajdonítanak.

Mumbai mellett, az Elephanta-barlangban van egy óriási Trimurti-szobor, mely eredetileg az ötfejű Síva, de ebből kettő nincs kifaragva, mivel azok a fal felé néznek (minthogy a falba van faragva az egész szobor).

 

Az Úr Skanda hat arca:

Az Úr Skanda, Síva fia, Dél-Indiában a legnépszerűbb istenség, pontosabban Tamil Naduban. Hat híres temploma van ott (Aaru Padai Veedu). Ő hatfejű istenségként vetül ki, éppen ezért egyik neve Shanmukha (Hatarcú). A Sangam Tamil-kortól máig komponálnak himnuszokat és verseket Róla. A Sangam-kor tíz dalgyűjteménye közül az egyik a Tirumurukatrupadai. Nakkerar, a költő, már több, mint 2.000 évvel ezelőtt megénekelte az Úr imádatát. Hat arcát a következőképpen határozzák meg:

  • Arcán a hívek szíve virágzik ki;

  • Ezek közül az egyik ragyogó fényességet áraszt, beragyogva a sötétséggel borított mindenséget;

  • Egy szeretetettel szórja az áldásokat, mely szerető hívei imádatának örül;

  • Egy arca óvatossággal ügyeli a brahmanákat, amikor a yagnát (tűzszertartást) végzik, a precíz Védikus előírások szerint;

  • Egyik arca, mint a telihold, szórja fényét mindenfelé, eloszlatva a Maharishik kételkedését, majd megtanítja Nekik az Igazság tudományát, melyet amúgy olyan nehéz elérni;

  • Egyik arca hadi áldozatot mutat be, mely szétzúzza az sötét gondolatú, bosszúvágytól elvakult ellenségeket;

  • Egy arca pedig mosolyog fiatal menyasszonyára, kinek dereka olyan, mint a nádszál;

  • ...melyek mind széles vállán tornyosulnak.

 

Arunagiri Skanda-dicsőítése:

Arunagirinathar, a 15. századi költő a Tirupuggazhban dicsőíti az Úr Skanda-Muruga hat arcát, a következőképpen:

  1. Egy arca a Páván ül, mely könnyedén száll;

  2. Egy arca az Úr Sívának prédikálja az Igaz Tudást;

  3. Egy arca eltávolítja Őt dicsőítő hívei múltbéli tetteinek következményét;

  4. Egy arca sztoikus nyugalommal igazgatja a Krauncha-hegy tetejébe állított lándzsáját;

  5. Egy arca elpusztítja a lázadó démonokat;

  6. Egy arca pedig megkéri Valli kezét.

Honnan jön az, hogy úgy ismerjenek Téged, mint a Hat Megszentelt Arcút? Ó, Uram, Aki Tiruvannamalai ősi városában trónolsz!

Belső jelentés:

Sri Gopalasundaram, aki angolra fordította Arunagiri Tirupuggazh-ját, adja meg a hat arc belső jelentését:

  1. A Páván, azaz az elmémen ülni, melyet olyan erőteljesen vezetsz;

  2. Válj Mesteremmé, hogy kedvesen, az Igaz Tudásra taníthass;

  3. Forgatni a lándzsádat annyit jelent, mint elpusztítani tévedéseimet és függőségeimet;

  4. Lágyan pusztítsd el múltbéli rossz karmáimat;

  5. Lágyan nyomd le két zászlómat: az önzőséget és a birtoklási vágyat;

  6. Vigyél át, hogy tudatomat és szívemet a Te Megszentelt Lábaidra rögzíthessem!

Ily módon, lágyan szórd könyörületedet mind a hat arcodból!

 

Rávana:

Rávana tíz arca/feje azt mutatja, hogy mind a tíz irányt ő irányítja. Mind a tíz irányban legyőzte ellenségeit. Másik magyarázat szerint elsajátította a négy Védát és a hat Sásztrát is. Harmadik magyarázat szerint mind a tíz irányban megteremtette saját illúzióját.

A hinduk ugyanis tíz felé osztják az irányokat vagyis az iránytű nyolc kardinális ponttal rendelkezik, plusz a fel és a le irányok.

 

Trisiras:

Azt jelenti, hogy Háromfejű. Ő Twashta fia. Trisiras másik neve Vishwarupa, Akit Indra ölt meg. Ezután Twashta egy újabb fiút hozott létre, Vritasurát, hogy bosszút álljon Indra ellen.

 

Dattatreya:

Más istenségeket is ábrázolnak több fejjel, melyeknek meg van a saját szimbolikájuk. Minden egyes iránynak különböző tulajdonságokat tudnak. Dattatreyát szintén három fejjel ábrázolják, mely a Teremtés, Fenntartás és Megújítás három aspektusát mutatják mint, mint Brahmá, Visnu és Síva.