Skanda-Muruga hat arca
Skanda-Murugan hat arca
3 fej a Trisirasnak, 4 fej Brahmának, 5 Sívának, 6 Skandának, 10 Rávanának, 1000 Istennek – miért?
A Purushasuktam a leghíresebb védikus himnuszok egyike. A Rigvédák világában, a legídősebb írások Tizedik Mandalájában szerepel. Ezeket kántálják majdcsak minden templomban és házi szertartásnál mindennap. Az ortodox hinduk, akik tanulták a Védákat, szintén mindennap ezt recitálják. Az első verszakok Isten mindenütt jelenlevéséről és mindenhatóságáról szólnak.
„A Purusha (a Legfelsőbb Önvaló), melynek több ezer feje, több ezer szeme van, Akinek több ezer lábnyoma borítja a Föld minden pontját és az egész űrben tíz irányban áll. Mindez egyedül a Purusha. Mindez, mi mindig is volt és mindig is lesz. És Ő a Halhatatlanság Ura, aki étekkel növekszik.”
Röviden, Ő a mindent átható. Ő volt és mindig is lesz. Ő a halhatatlanság adója. Isten kozmikus formában vetítődik ki.
Brahmá négy arca:
Brahmá az univerzum Teremtője, az istenek és emberek atyja és Ő a Bölcsesség Ura is, Kinek négy fejéből a Védák erednek. Brahmát a hindu szentháromság első tagjaként dicsőítik. Négy fejjel vagy arccal ábrázolják, négy karral, melynek egyikében egy jogar, a másikban egy akshamala (rózsafüzér), a harmadikban a Védák, a negyedikben pedig egy íj. Négy arca a négy Védát jelképezi: a Rig, Yajur, Sama és Atharvana.
A mitológia szerint Brahmának eredetileg öt feje volt, de az ötödiket elveszítette. Prajapathinak és Pritamahának is nevezik Őt. Egy gyönyörű lányt, Satarupát teremtette meg és beleszerelmesedett. Amikor a lány körbejárta Őt, mindig felé fordult és így nőtt minden irányban egy-egy feje Brahmának. Amikor lánya a mennybe ment, egy ötödik feje nőtt Brahmának, mely csak Satarupát nézte. Ezt az ötödik fejet Síva harmadik szeme égette ki Brahmából, amiért tiszteletlenül beszélt Vele egyszer.
Síva öt arca:
Síva számtalan formával rendelkezik és Ő a formanélküli linga is. Öt arcáról írnak a Védák és Agamák is. Ez az öt arc: Satyojata, Vamadeva, Agora, Tatpurusha és Isana. Az öt fej/arc jelképezi az öt elemet és az öt érzéket. Az ötarcú Sívát Panchanana Sivának nevezik, ahogyan a himnuszokban áll. Négy arca a négy égtáj felé néz, az ötödik pedig az Eget figyeli. Mindegyiknek külön színeket és tetteket tulajdonítanak.
Mumbai mellett, az Elephanta-barlangban van egy óriási Trimurti-szobor, mely eredetileg az ötfejű Síva, de ebből kettő nincs kifaragva, mivel azok a fal felé néznek (minthogy a falba van faragva az egész szobor).
Az Úr Skanda hat arca:
Az Úr Skanda, Síva fia, Dél-Indiában a legnépszerűbb istenség, pontosabban Tamil Naduban. Hat híres temploma van ott (Aaru Padai Veedu). Ő hatfejű istenségként vetül ki, éppen ezért egyik neve Shanmukha (Hatarcú). A Sangam Tamil-kortól máig komponálnak himnuszokat és verseket Róla. A Sangam-kor tíz dalgyűjteménye közül az egyik a Tirumurukatrupadai. Nakkerar, a költő, már több, mint 2.000 évvel ezelőtt megénekelte az Úr imádatát. Hat arcát a következőképpen határozzák meg:
-
Arcán a hívek szíve virágzik ki;
-
Ezek közül az egyik ragyogó fényességet áraszt, beragyogva a sötétséggel borított mindenséget;
-
Egy szeretetettel szórja az áldásokat, mely szerető hívei imádatának örül;
-
Egy arca óvatossággal ügyeli a brahmanákat, amikor a yagnát (tűzszertartást) végzik, a precíz Védikus előírások szerint;
-
Egyik arca, mint a telihold, szórja fényét mindenfelé, eloszlatva a Maharishik kételkedését, majd megtanítja Nekik az Igazság tudományát, melyet amúgy olyan nehéz elérni;
-
Egyik arca hadi áldozatot mutat be, mely szétzúzza az sötét gondolatú, bosszúvágytól elvakult ellenségeket;
-
Egy arca pedig mosolyog fiatal menyasszonyára, kinek dereka olyan, mint a nádszál;
-
...melyek mind széles vállán tornyosulnak.
Arunagiri Skanda-dicsőítése:
Arunagirinathar, a 15. századi költő a Tirupuggazhban dicsőíti az Úr Skanda-Muruga hat arcát, a következőképpen:
-
Egy arca a Páván ül, mely könnyedén száll;
-
Egy arca az Úr Sívának prédikálja az Igaz Tudást;
-
Egy arca eltávolítja Őt dicsőítő hívei múltbéli tetteinek következményét;
-
Egy arca sztoikus nyugalommal igazgatja a Krauncha-hegy tetejébe állított lándzsáját;
-
Egy arca elpusztítja a lázadó démonokat;
-
Egy arca pedig megkéri Valli kezét.
Honnan jön az, hogy úgy ismerjenek Téged, mint a Hat Megszentelt Arcút? Ó, Uram, Aki Tiruvannamalai ősi városában trónolsz!
Belső jelentés:
Sri Gopalasundaram, aki angolra fordította Arunagiri Tirupuggazh-ját, adja meg a hat arc belső jelentését:
-
A Páván, azaz az elmémen ülni, melyet olyan erőteljesen vezetsz;
-
Válj Mesteremmé, hogy kedvesen, az Igaz Tudásra taníthass;
-
Forgatni a lándzsádat annyit jelent, mint elpusztítani tévedéseimet és függőségeimet;
-
Lágyan pusztítsd el múltbéli rossz karmáimat;
-
Lágyan nyomd le két zászlómat: az önzőséget és a birtoklási vágyat;
-
Vigyél át, hogy tudatomat és szívemet a Te Megszentelt Lábaidra rögzíthessem!
Ily módon, lágyan szórd könyörületedet mind a hat arcodból!
Rávana:
Rávana tíz arca/feje azt mutatja, hogy mind a tíz irányt ő irányítja. Mind a tíz irányban legyőzte ellenségeit. Másik magyarázat szerint elsajátította a négy Védát és a hat Sásztrát is. Harmadik magyarázat szerint mind a tíz irányban megteremtette saját illúzióját.
A hinduk ugyanis tíz felé osztják az irányokat vagyis az iránytű nyolc kardinális ponttal rendelkezik, plusz a fel és a le irányok.
Trisiras:
Azt jelenti, hogy Háromfejű. Ő Twashta fia. Trisiras másik neve Vishwarupa, Akit Indra ölt meg. Ezután Twashta egy újabb fiút hozott létre, Vritasurát, hogy bosszút álljon Indra ellen.
Dattatreya:
Más istenségeket is ábrázolnak több fejjel, melyeknek meg van a saját szimbolikájuk. Minden egyes iránynak különböző tulajdonságokat tudnak. Dattatreyát szintén három fejjel ábrázolják, mely a Teremtés, Fenntartás és Megújítás három aspektusát mutatják mint, mint Brahmá, Visnu és Síva.